Wednesday 28 December 2011

SYARAHAN KITAB AL-HIKAM : PENGENALAN PENGARANG

PENGENALAN PENGARANG KITAB AL-HIKAM IBNU `ATHAILLAH AL-SAKANDARY


Beliau adalah al-syeikh abu al-Fadhl Ahmad Bin Muhammad Bin Abdul Karim Bin `Athaillah, lahir , belajar dan dibesarkan di Alexandaria, Mesir dan meninggal di Cairo pada tahun 709 H (1309 M), julukkan al-Sakandary , al-Iskandary, atau al-Iskandarany merujuk kepada kota kelahirannya itu , datuk beliau Abu Muhammad Abdul Karim adalah seorang ulama fiqih yang cukup besar pada masa itu.

Sejak kecil Ibnu `Athaillah mempelajari ilmu-ilmu agama dan bahasa dari guru-guru yang berada di Kota Alexandria, hingga pada tahun 674 H beliau bertemu dengan al-Syeikh Abu Al-`Abbas al- Mursy murid dari syeikh Abu al- Hassan al-Syadzily dan mengambil ilmu tasawuf dari beliau.

Sekitar tahun 686 H Ibnu `Athaillah hijrah dan menetap di Cairo untuk menyebarkan ilmu, diantara tempat beliau mengajar adalah masjid al-Azhar, disana beliau mengajar ilmu-ilmu ushul , ilmu syariah dan ilmu tasawuf.

Dalam bidang fiqih beliau adalah pengikut mazhab al-Maliky yang banyak tersebar di Alexandria pada masa itu, dan dalam bidang tasawuf beliau mengikuti madrasah al- Imam Abu al-Hasan al-Syadzily yang diambil dari gurunya al-Syeikh Abu al-`Abbas al-Mursy.

Ibnu `Athaillah banyak mewariskan kerja tulis yang mengabdikan nama beliau, karyanya yang terbesar adalah al-Hikam al-`Athaiyyah sebuah kumpulan kata-kata hikmah yang beliau tulis sebagai pedoman bagi seorang manusia yang ingin menempuh perjalanan menuju Sang Khaliq, al-Hikam al-`Athaiyyah adalah hasil dari sebuah kesucian tasawuf  yang diterangi oleh al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w. setiap kata hikmah yang beliau tulis memiliki nilai-nilai pengajaran yang luhur yang mengarahkan kita kepada kefahaman ,adab dan akhlak yang benarkepada Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment