Sunday 30 September 2012

SYARAHAN KITAB AL-HIKAM : HIKMAH 35

" ASAL DARI SEMUA MAKSIAT , KELALAIAN , DAN SYAHWAT ADALAH MERASA PUAS DENGAN ( KEBAIKAN ) DIRI SENDIRI , DAN ASAL DARI SEMUA KETAATAN , KESEDARAN , KESUCIAN JIWA ADALAH TIDAK MERASA PUAS DENGAN ( KEBAIKAN ) DIRI SENDIRI.
BERSAHABAT DENGAN ORANG BODOH YANG TIDAK MERASA PUAS DENGAN ( KEBAIKAN ) DIRINYA , LEBEH BAIK DARIPADA BERSAHABAT DENGAN ORANG PANDAI YANG PUAS DENGAN ( KEBAIKAN ) DIRINYA , DAN KEBODOHAN APAKAH YANG DIMILIKI OLEH ORANG BODOH YANG TIDAK PUAS DENGAN ( KEBAIKAN ) DIRINYA SENDIRI ? "


Pelajaran yang boleh kita ambil dari hikmah ini :

Puas dengan keadaan diri sendiri , merasa cukup dengan kebaikan yang pernah dilakukan adalah penyebab utama munculnya sifat-sifat yang terpuji, orang yang puas dengan dirinya sendiri akan sentiasa menganggap dirinya baik, dan orang yang sudah menganggap dirinya baik akan dikuasai oleh kelalaian, dan orang yang hatinya lalai tidak akan memperhatikan bisikan-bisikan syahwat , ia akan dengan mudah terjerumus ke dalam jurang maksiat , kerananya Allah s.w.t mengingatkan :
" Maka janganlah kamu mengatakan dirimu suci. Dialah yang paling mengetahui tentang orang yang bertakwa "  ~ al-Najm : ayat 32



nota dari pengajian kelas tasawuf
bimbingan Ustaz Barry
Surau al_Ulum , syek 9 . Kota D`mansara,


No comments:

Post a Comment