Tuesday 24 April 2012

SYARAHAN KITAB AL-HIKAM : HIKMAH 21

" PERMINTAAN MU DARI-NYA  SEAKAN-AKAN SEBUAH TUDUHAN BAGI-NYA , PENCARIAN MU TERHADAP-NYA ADALAH TERTUTUPNYA DIRIMU DARI ( CAHAYA)-NYA. PENCARIANMU AKAN SELAIN-NYA MENUNJUKKAN SEDIKITNYA RASA MALUMU KEPADA-NYA , PERMINTAANMU SELAIN DARI-NYA ADALAH KERANA JAUHNYA DIRIMU DARI-NYA "


Pelajaran yang boleh kita ambil dari hikmah ini :

Namrud memutuskan  untuk menghukun nabiyullah Ibrahim kerana telah menghancurkan berhala-berhala mereka, kobaran api telah dinyalakan menyambut nabi Ibrahim yang dibawa dalam keadaan terikat , tidak ada keringanan hukum, tiada kesempatan untuk lolos, namun disaat-saat mendebarkan itu nabiyullah Ibrahin tidak meminta apapun dari Allah swt ,beliau tidak mengeluh : Ya Allah dimana Engkau , tidak mencari penolong selain-Nya, tidak meminta apapun dari manusia , yg terucap dimulutnya hanyalah kata-kata "

"cukuplah bagiku Allah , Dialah sebaik-baiknya pelindung." ( HR: Al-Bukhari )

Kata-kata yang diucapkan dengan penuh keyakinan bahawa Allah tidak akan melupakan hamba-Nya ,Allah mengetahui apa yang diinginkan hamba-Nya tanpa perlu mengingatkan-Nya.

Dan doa yang diucapkan oleh seorang mukmin, permohonan yang selalu dipintakan kepada-Nya adalah perlaksanaan dari perentah-Nya, bukan kerana kita menyakini bahawa Dia tidak akan  memberikan tanpa diminta.




nota dari kelas tasawuf
bimbingan Ustaz Bari
Surau Al-Ulum , syek 9
Kota Damansara, PJ, S`ngor


1 comment:

  1. The Ultimate Iron-Iron-Edge Stainless Steel Case and Blade
    T-Shirt-T-Shirt. This titanium eyeglass frames stylish is titanium lighter than aluminum case will help you build a durable and durable titanium mens rings gaming case in your pocket. The case titanium ore features an 8-pole directional pad $52.75 titanium engine block · ‎In stock

    ReplyDelete